Betere mechatronische producten dankzij slimme conceptuele engineering

Mechatronische producten en systemen worden al vroeg in het engineeringproces gemaakt of gekraakt. Tijdens de conceptuele fase zijn zowel het innovatiepotentieel als de risico’s immers het hoogst. Hier worden cruciale beslissingen genomen die invloed hebben op de ontwikkelingstijd, het budget en de kwaliteit van het eindproduct. Ook in 2016 bood Sirris Belgische bedrijven daarbij ondersteuning: met de juiste requirements, methodologieën en tools, creatieve oplossingsconcepten, IP-expertise en bredere multidisciplinaire engineering.

“De vroege ideeënfase, waar vereisten en mogelijke oplossingen onderzocht worden, is minstens even belangrijk als de productontwikkeling zelf.”

Projecten in 2016

Inprovol (intelligente producten met voorspelbare levensduur)

Dit traject startte in 2015 als een Vlaams innovatiesamenwerkingsverband (VIS) tussen Sirris, imec en het onderzoekscentrum ReMI van KU Leuven. Het doel: bedrijven richtlijnen aanreiken over hoe ze betrouwbare elektronische modules kunnen ontwikkelen voor een vooropgestelde levensduur. Kennis van de falingsfysica van elektronica wordt ingezet in de ontwerpfase om de klassieke levensduurtesten zo veel mogelijk te reduceren. In 2016 werkten we een design-for-reliability aanpak uit en een methode om de belasting van de omgeving op elektronische modules te bepalen. De opgedane kennis en best practices zijn inzetbaar bij bedrijven.

Amprodchain

Dit project in samenwerking met Flanders Make bouwt kennis op over de integratie van additive manufacturing in productielijnen voor de serieproductie van gepersonaliseerde producten. Sirris bracht de systeemvereisten en oplossingsconcepten in kaart volgens een beproefde methodiek. Deze methodiek is breed toepasbaar op de conceptuele ontwikkeling van een breed scala aan systemen.

Huidige projecten

Inprovol

In 2017 werken we aan ontwerprichtlijnen gericht op de betrouwbaarheid van elektronische modules.

Webinars en artikels rond system engineering

Via online webinars en Techniline-publicaties reiken we bedrijven expertise aan over alle fases van system engineering, inclusief conceptuele engineering.

Ontdek ons volledige dienstenaanbod rond mechatronica.