Toegankelijke smart coating dankzij innovatieve infrastructuur

Waterafstotend, slijtvast, corrosiewerend, antibacterieel, makkelijk schoon te maken, zelfreinigend … De toepassingen van coatings zijn even talrijk als de voordelen. Sirris helpt Belgische bedrijven al jaren de allernieuwste coatingtechnologieën onder de knie te krijgen. Meer bepaald in ons Smart Coating Application Lab in Diepenbeek, dat in 2016 werd uitgebreid met gloednieuwe coatinginfrastructuur.

“In ons uitgebreide lab ontwikkelen we nu niet alleen meer coatings en coatingcombinaties met PVD-technologie, maar kunnen we ze ook demonstreren op industriële schaal.”

Projecten in 2016

VIS voor innovatievolgers - FUNCOAT (gericht innoveren met functionele coatings)

Veel bedrijven komen kennis en tijd tekort om innovaties rond coatings te volgen, laat staan om ze zelf toe te passen op hun producten. Met FUNCOAT toonde Sirris die bedrijven dat veel coatings onmiddellijk beschikbaar zijn en een hoge toegevoegde waarde bieden.

CORNET Actipoly (coatings voor schaalverpakkingen)

Voor het verpakken in schalen van verse levensmiddelen worden vooral thermoformeerbare kunststoffen zoals PET, PP, PS of andere combinaties van kunststoffen gebruikt. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee op het vlak van recyclage. Het doel van dit project: nieuw vezelgebaseerd, thermoformeerbaar én recycleerbaar verpakkingsmateriaal ontwikkelen. In 2016 gingen we de effecten na van een barrièrecoating tegen vocht en gassen en die van een antimicrobiële coating.

CORNET T-CAM (coatings voor Additive Manufacturing)

De vraag naar de productie van kleine series functionele AM-producten voor industriële en consumententoepassingen neemt stelselmatig toe. Om aan die stijgende vraag te voldoen, zijn een hogere en constante oppervlaktekwaliteit onontbeerlijk. Maar met de gebruikelijke manuele nabewerkingsprocessen en decoratieve coatings is dat niet langer haalbaar. Met dit project ging Sirris samen met een aantal Belgische en Duitse bedrijven en kenniscentra na hoe coatings ruwe oppervlakken kunnen wegwerken en nieuwe functionaliteiten, zoals chemische bestendigheid, antimicrobiële eigenschappen, kras- en slijtvastheid, een lage wrijvingscoëfficiënt, toevoegen.

COST AMiCI (anti-microbiële coatings om infectieziektes te voorkomen)

In dit consortium bundelt Sirris de krachten met partners uit verschillende landen en disciplines. Sinds 2016 onderzoeken we hoe het gebruik van nanocoatings in de voedings- en hygiënesector infectieziektes kan helpen voorkomen. Hierbij kijken we naar de coatingontwikkeling, maar ook de neveneffecten en risico’s van nieuwe reinigingsmethodes.

Inspiratiemomenten

Huidige projecten

CORNET T-CAM (coatings voor additive manufacturing)
CORNET ACTIPOLY (coatings voor tray packing)
COST AMICI (antimicrobiële coating innovaties om infectieziektes te vermijden)

IBN Cluster rond Innovatieve coatings

Ontdek ons volledige dienstenaanbod rond smart coatings.