Mechatronica 4.0: op weg naar geconnecteerde, autonome machines

Industrie 4.0 staat voor de transitie naar een slim en flexibel productieapparaat. Dankzij integratie van ICT-technologie, elektronica en low-cost sensoren is een verregaande interactie mogelijk tussen machines, producten en hun omgeving. Sirris, Flanders Make en iMinds bundelen hun expertise om bedrijven te ondersteunen bij de ontwikkeling van geconnecteerde autonome machines.

De toepassing van digitale technologieën op industriële schaal zorgt vandaag al voor optimalisatie van het productieproces. In de toekomst zullen ze aan de basis liggen van cyberfysische systemen: samenwerkende computerelementen die fysische processen aansturen.

Hierdoor zullen machines steeds intelligenter en autonomer worden, met een hoge connectiviteit door integratie van low-cost technologieën (bv. MEMS-sensoren, ICT toepassingen, opensourcecontrollerplatformen …). Mechatronica 4.0 wil de integratie van deze technologieën versnellen bij Vlaamse kmo’s in de maakindustrie. Sirris, Flanders Make en iMinds zetten hier samen hun schouders onder.

“Sirris, Flanders Make en iMinds zetten samen hun expertise en infrastructuur in om maakbedrijven te ondersteunen bij de stap naar geconnecteerde autonome machines.”

Projecten in 2015

• EcoMechatronics-traject als voorloper: in het kader van EcoMechatronics, het allereerste traject in de vorm van een Vlaams innovatiesamenwerkingsverband ('VIS-traject'), ondersteunden Sirris en FMTC op 4 jaar tijd in totaal 65 kmo’s bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie machines die nog performanter, energiezuiniger en stiller zijn. De eindresultaten van het traject werden gepresenteerd tijdens een slotevent in het voorjaar van 2015. Sindsdien zet Sirris de opgedane praktijkkennis in binnen zijn dienstverlening. Low-cost en modelgebaseerde controle, één van de hoofdthema’s van het traject, wordt verdergezet in Mechatronica 4.0.

• Masterclass 'Automated online condition monitoring for rotating machinery': om competitief te blijven, moeten machinebouwers de capaciteit van hun machines zo hoog mogelijk opdrijven en de standtijd tot het minimum beperken. Geautomatiseerde conditionmonitoring zal dan ook een van dé karakteristieken zijn van een nieuwe generatie autonome machines. Sirris en Flanders Make wijdden er eind 2015 een masterclass aan. Het doel? Bedrijven informeren over de voordelen van geautomatiseerde online conditionmonitoring en hen tonen hoe ze dit soort systemen op een kostenefficiënte manier kunnen implementeren.

Op welke projecten werken we vandaag?

De ambitie van Mechatronica 4.0? De resultaten van toegepast onderzoek binnen het bereik van kmo’s brengen. Daarvoor zetten we masterclasses en seminaries op, realiseren we bedrijfscases (‘vertaalonderzoeken’), publiceren we artikels in het kader van de ‘technologiewacht’ en leveren we adviezen.

We focussen op 5 kernthema’s: low-cost sensoren, draadloze sensornetwerken, low-cost hardware en controllers, conditionmonitoring en visiegebaseerde toepassingen:

• Masterclass ‘Wireless IoT solutions in industrial applications’ en ‘Positiebepaling & sensorfusie’.

• 8 bedrijfscases (‘vertaalonderzoeken’) onder meer rond draadloze sensoren, sensorfusie voor positiebepaling en modelgebaseerde controle.

• Technologiewacht en kennisopbouw in rapid development-platformen: hoe gebruik maken van low-cost hardwareplatformen met het oog op industrialisatie in een eindproduct?

• Technologische adviezen als antwoord op concrete bedrijfsnoden.

Ontdek ons volledige dienstenaanbod rond mechatronica.