Naar het gietwerk van de toekomst

Met de nieuwe pilootgieterij in Zwijnaarde als spil, biedt Sirris Belgische gieterijen ondersteuning om de transformatie naar ‘foundry of the future’ te maken en zo hun afnemers het gietwerk van de toekomst aan te bieden.

Met zo’n 150.000 ton gietwerk per jaar, blijven gieterijproducten een belangrijke basis voor uiteenlopende eindproducten in België. Reden te meer voor de gieterijsector om samen met de rest van de maakindustrie mee op de kar van innovatie en transformatie te springen. Het Sirris-onderzoeksproject Foundry of the Future onderzocht hoe gieterijen en hun afnemers nieuwe technologieën kunnen integreren doorheen hun activiteiten. De nieuwe pilootgieterij in Zwijnaarde biedt daarbij uitgebreide ondersteuning.

“Metaalgieten is een technologie met toekomst. Maar technologische innovatie in proces en product is daarvoor onontbeerlijk.”

Projecten in 2015

• Pilootgieterij: eind maart werden twee fonkelnieuwe luchtgietovens ingehuldigd op de Sirris-site in Zwijnaarde. De installatie, goed voor een investering van 350.000 euro, maakt het mogelijk voor gieterijen en afnemers om ‘first time right’ gietproducten te ontwerpen, nieuwe gietlegeringen te produceren en uit te testen alsook innovatieve technieken voor procescontrole aan te leren. Het laboratorium laat dan weer metallografische, chemische en mechanische karakterisering toe.

• 3D-zandprinten: onder de noemer ‘naar een competitieve gieterijsector voor de volgende generatie gietstukken’ nam het onderzoeksproject Foundry of the Future in 2012 een aanvang. In het licht van de grootte van het gietwerk, de complexiteit en de seriegrootte onderzochten we in dit project de economische waarde van het 3D-zandprinten en gingen we de technische implicaties ervan na. Zo kwamen we tot de conclusie dat zandprinten, waarbij zandvormen digitaal ontworpen en vervolgens 3D-geprint worden, een waardevolle technologie is om in overweging te nemen voor kleine series. Kosten en doorlooptijden nemen immers stevig af.

• Bedrijfsbezoeken: samen met Belgische gieterijen en hun afnemers trokken we naar buitenlandse bedrijven die het 3D-zandprinten aanbieden. Daar kwamen al vruchtbare samenwerkingen van, zoals b.v. bij Atlas Copco.

Op welke projecten werken we vandaag?

• Analysetool: bedrijven die in beperkte oplage een complex metalen stuk dienen te produceren – bijvoorbeeld als wisselstuk – staan voor hoge kosten. Sirris ontwikkelde recent een tool voor gieterijen en hun afnemers die bij benadering toont hoeveel een 3D-zandgeprint alternatief zou kosten. Die tool wordt in 2016 uitgerold bij een zo groot mogelijke doelgroep.

Inspiratiemomenten

• Producten van morgen worden gegoten: voor de Belgische gieterijsector en zijn afnemers.

• European Cast Iron Meeting: Sirris als gastheer van het jaarlijkse Europese event voor gietijzerexperts.

Ontdek ons volledige dienstenaanbod rond gieterijtechnologie.