Van volgers voorlopers maken

Ronkende namen of ambitieuze start-ups: in 2015 plukten honderden Belgische technologische en ICT-spelers de vruchten van onze ICT- en go-to-market-projecten KATALICT en VARIES.

Weinig sectoren die zo snel evolueren als ICT. Bijblijven is geen klein bier. Bovendien zien zowel softwarebouwers als ontwikkelaars van software-intensieve producten zich geconfronteerd met een toenemende complexiteit, waardoor doordacht innoveren soms een heikele klus is. Sirris’ ICT-experts bieden ondersteuning op maat, en verenigen tegelijk Belgische bedrijven in collectieve projecten. Zo liepen in 2015 zowel VARIES (een gemeenschappelijk Europees R&D-project) als KATALICT (een Belgisch ICT-project) af. Zowel start-ups als gevestigde waarden zagen zo hun ontwikkelingsprocessen versneld.

“KATALICT telde ruim 2400 leden en verzamelde 4.600 leden in zijn workshops. Dat gaf het Belgische ICT-landschap een enorme boost.”

Projecten gestart in 2015

• KATALICT: in 2015 liep dit tweejarige ICT-traject van Sirris en Agoria af. KATALICT reikte softwarebouwers begeleiding aan in engineering, innovatie en business. Naast individuele ondersteuning werden er tal van collectieve events op touw gezet. Experimenten met nieuwe methodes en technieken, zoals growth hacking, hielpen bedrijven doorheen hun groeiproces. Dat het project duidelijk een leemte opvulde, bewijzen de cijfers: 2400 leden, zo’n 100 bedrijfsbezoeken, meer dan 60 keynotes en workshops met 4.600 aanwezigen … Sirris-expert Omar Mohout pende een groot deel van de inzichten neer in het boek Het Belgische startuplandschap.

• VARIES: hoeveel productvarianten met software breng je best op de markt? En hoe beheer je die innovaties efficiënt? Om die complexe vragen te beantwoorden, lanceerde Sirris in 2012 een Europees project met 23 partners uit 7 landen. Doorheen de jaren hielp Sirris technologiebedrijven als Barco, Dana, Macq et Softkinetic Sensors om doordachte beslissingen te nemen over productvarianten. Dat leidde op zijn beurt tot nieuwe inzichten over een betere supply chain, een kortere time-to-market en een hogere productiviteit. In 2015 kwam een eind aan VARIES.

Op welke projecten werken we vandaag?

• Acceleratie: Hoe kan je versneld digitale producten naar de markt brengen?

• 10x your company: Hoe schaal je op als je een werkend business model hebt gevonden?

• Variabiliteit: beheren van diversiteit in de productportfolio.

Ontdek ons volledig aanbod aan ICT-services.