Amazon (eindelijk) meest waardevolle bedrijf... omdat data 'niet' de nieuwe olie is

Wat er al een tijdje zat aan te komen, is kort na nieuwjaar realiteit geworden: Amazon is over het reuzentrio Microsoft, Google en Apple gesprongen en is nu de grootste beursgenoteerde onderneming ter wereld. Dit is tekenend voor de slimme en volgehouden strategie van Amazon en zijn oprichter Jef Bezos, maar deze nummer 1-positie geeft ook een dieper beeld van de krachtverhoudingen in de digitale economie.

Amazon is het ultieme Hyperscale/Microcare-bedrijf. De operaties zijn hyperschaalbaar, maar tegelijkertijd blijft de individuele consument centraal staan. Een goede gebruikservaring en complete dienstverlening zijn de echte focusgebieden van het bedrijf.

“Ons succes wordt gedreven door een langetermijnvisie op wat de consument wil en doet. We zijn niet zo gefocust op kwartaalresultaten, wel op hoe goed we de klant bij ons houden. De reden waarom ze bij ons weggaan is belangrijker dan nieuwe features of producten die onze concurrenten lanceren.”
(Interview met de Nederlandse COO van Amazon door Werner Vogels, De Morgen van 21 oktober 2016)

Kracht van de dochter

Deze combinatie van klantintimiteit en kostenefficiëntie ('customer intimacy at scale') kan enkel operationeel gerealiseerd worden door de sterke inzet van technologie, en het bedrijf uit Seattle is hierin state of the art dankzij een strategy hack. Het verhuurt zijn eigen technologie-stack-functionaliteit aan derde partijen, via zijn AWS (Amazon Web Service)-activiteiten. De e-commerce-activiteiten van Amazon maken weinig winst, maar genereren behoorlijk wat cash voor het bedrijf door de termijn tussen betaald worden (onmiddellijk bij bestelling door de consument) en zelf betalen (na enkele maanden aan de leveranciers). Dit gratis werkkapitaal financiert - althans toch oorspronkelijk - de investeringen in de cloud-infrastructuur van dochter AWS.

AWS is één van de grote producenten van de olie van dit tijdperk, met name online software (ofwel digitaal, ofwel as-a-service) functionaliteit. Je kan bij AWS terecht voor online IT-functionaliteit, vanaf het meest basische, zoals huur van geheugenruimte, tot het meest geavanceerde, zoals het inzetten van machine learning op je data, en dit in een pay-as-you-go-model. Met andere woorden, je betaalt enkel voor de tijdsduur en de intensiteit van de gebruikte service.

Winnaar op twee fronten

Moest data de nieuwe olie zijn, dan zouden de topproducenten van digitale data, met name Google (data over gezochte diensten en producten), Facebook (data over persoonlijke voorkeuren) of Apple (data over het mobiele gebruik), de lijst van meest waardevolle bedrijven uitmaken. Data is belangrijk om een klantgerichte dienst aan te bieden, maar soms is het enkel een omweg naar 'the real thing', de naadloze invulling van de noden en wensen van de klant.

Amazon deelt deze gegeerde plek van sleutelproducent van dé commodity van dit tijdperk met Microsoft (Azure Platform) en Google. Dit trio verschaft de meeste andere bedrijven de bouwstenen om hun digitale transformatie uit te bouwen en te perfectioneren.

Amazon is dus een winnaar op twee fronten: enerzijds op het vlak van diensten aan consumenten, waar het vaak de disruptor is, anderzijds op het vlak van diensten aan bedrijven, waar het de disruptie in hun industrie faciliteert. Beide versterken elkaar. Waar Amazons disruptie toeslaat, worden de sectorcollega’s gedwongen om gelijkaardige technologiestack als Amazon in te schakelen, beschikbaar bij AWS of andere aanbieders. 

Wat is de impact van de digitale acceleratie op uw organisatie en industrie? Misschien is het een goed idee om te investeren in een dieper begrip van de basismechanismen. Hierbij een warme oproep om tijdens de koude winterdagen met een boekje in een hoekje in de materie te duiken. Wij helpen u graag daarbij: 'Hyperscale and Microcare, the Digital Business Cookbook' is uit en te koop op de site van Die Keure.

Deze blog is gebaseerd op een artikel dat eerder al op Bloovi verschenen is.

Tags: