Overslaan en naar de inhoud gaan

Brouwerij St. Bernardus onderzoekt optimalisering van verpakkingsadeling

Bij Brouwerij St. Bernardus blijft de groeiende internationale populariteit van speciale bieren niet onopgemerkt, waardoor de huidige manier van werken zijn grenzen stilaan bereikt. Daarom wilde de brouwerij haar (productie-)processen optimaliseren. In de verpakkingsafdeling dacht men aan een reductie van het aantal manuele processen, omwille van ergonomie en personeelsbezetting.

De familiale brouwerij St. Bernardus in het West-Vlaamse Watou brouwt al sinds 1946 donkere en blonde abdijbieren onder de naam St. Bernardus. De brouwerij houdt zowat de volledige kring van haar product in eigen huis. Alle bieren worden gebrouwen met eigen gist, hop en mout. De bieren worden ter plaatse geproduceerd, gebotteld en verpakt. Na consumptie worden de lege flesjes teruggenomen, gespoeld en hergebruikt. Niet onlogisch dat men bij verder groei op zijn grenzen in mankracht en infrastructuur stoot. Doordachte optimalisatie en eventuele investeringen dringen zich op. De kmo kwam hiervoor te rade bij Sirris.

Arbeidsintensief verpakkingsprocedé

Een eerste plaats waar St. Bernardus aan optimaliseren dacht, was de verpakkingslijn met zijn verschillende manieren om de verschillende soorten bierflessen te verpakken. Het bier komt er in grote en kleine flessen op palletten aan, wordt er geclipst en in kratten of in kartonnen dozen verpakt. Alle manieren van verpakken zijn behoorlijk arbeidsintensief en er komt heel wat heffen van zware voorwerpen aan te pas. De verpakkingsmethoden dienden dus herbekeken, de handelingen waar mogelijk geautomatiseerd.

Complexiteit in kaart gebracht

Voor procesautomatisering in botteling en verpakking bestaan meerdere gespecialiseerde bedrijven. Sirris trad op als tussenpersoon en adviserende instantie. Eerst werd samen met de brouwerij en via observaties op de productievloer de complexiteit van het verpakkingsproces in kaart gebracht en werd er een lijst opgesteld van problemen en gewenste veranderingen. Hier werden eveneens plannen en ideeën voor de toekomst opgenomen. Dit alles met de nodige illustraties, zodat de verschillende leveranciers eenzelfde duidelijk beeld van de situatie en van de noden van de brouwerij kregen. Op die manier werd een vergelijking van de verschillende offertes makkelijker.

Transparante vergelijking

Sirris analyseerde en vergeleek de offertes, stelde per offerte een lijst van kosten en baten op en haalde hieruit conclusies. Op basis van deze gedetailleerde analyse kreeg St. Bernardus een klaar en overzichtelijk beeld van de mogelijkheden per leverancier. De brouwerij kwam tot het besluit dat op termijn modulair en stapsgewijs automatiseren de voorkeur verdiende, om zo op een financieel verantwoorde manier het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst.

Ook voor de bottelarij deed Sirris een vergelijkbare, zij het meer uitgebreide studie. Voor beide projecten beschikt de brouwerij nu over de nodige informatie om op het juiste moment strategische keuzes te maken.