ASCO start pilootproject rond 3D-printen in de luchtvaart

Met de hulp van Sirris optimaliseerde ASCO een bestaand onderdeel van een vliegtuigvleugel voor productie via 3D-printing. Het resultaat is een component die niet alleen meerdere functionaliteiten combineert, maar ook nog eens 30 procent lichter en daardoor kostenbesparend is. Tevens werd de buy-to fly ratio verlaagd van 17 naar 1.5.

Van liftmechanismes tot complexe mechanische onderdelen en assemblages, wereldspeler ASCO ontwerpt en vervaardigt een breed aanbod voor de luchtvaartindustrie. De R&D-afdeling van de multinational met hoofdkwartier in Brussel werkt onder meer aan geavanceerde concepten voor laminaire vleugelprofielen. 

Wat kan 3D-printing betekenen voor de luchtvaarindustrie? Die vraag wou het R&D-team van ASCO tot op de bodem uitzoeken. Tijdens een pilootproject focuste het team op een 'gooseneck bracket’, een zwanenhalsvormig onderdeel van een vliegtuigvleugel. Rond deze statische houder bewegen andere componenten van de kruegerflap; een verstelbare flap aan de voorzijde van de vleugel die de luchtstroom wijzigt en zo de liftkracht verhoogt of verkleint. ASCO schakelde Sirris in om na te gaan op welke manier 3D-printing een meerwaarde kon betekenen voor deze bracket.

Van concept naar finaal ontwerp

Op basis van strenge ontwerprichtlijnen werkte ons Additive Manufacturing-team, samen met het R&D-team van ASCO, verschillende 3D-concepten uit voor de nieuwe gooseneck bracket. Na een selectietraject werd het finale ontwerp klaargestoomd voor productie via selective laser melting, waarbij een laser metalen poederlagen samensmelt tot een geheel. Vervolgens werd de geometrie van dit nieuwe design van a tot z bestudeerd om na te gaan op welke manier die de nabewerking van het onderdeel beïnvloedde.

Meer details vindt u in deze ‘Customer Story’ door Solid Thinking, een van de partners in het project (Engelstalig), en in ons jaarverslag van 2016. 

Uw eigen ontwerp voor AM?

Doorheen het hele traject evalueerde ASCO ook de maturiteit van 3D-printing en leerde het zijn ontwerpen daar beter op afstemmen vanaf de prille designfase. Een onderdeel (her)ontwerpen voor additive manufacturing is immers een kunst op zich. Wilt u deze vaardigheid ook in huis halen? Op 25 april 2018 start de volgende masterclass 'Design for additive manufacturing' (2 dagen). Deze masterclass geeft u de nodige kennis en het inzicht om onderdelen specifiek voor AM te ontwerpen, zodat u alle voordelen van de technologie ten volle zult kunnen benutten.

Share